فدریکو گارسیا لورکا

فدریکو گارسیا لورکا

نمایشنامه نویس

فدریکو گارسیا لورکا شاعر، نمایشنامه‌نویس و نویسندهٔ اسپانیایی بود و به عنوان برجسته‌ترین و محبوب‌ترین شاعر اسپانیایی در قرن بیستم شناخته می‌شود. او یک ماه پس از کودتایی که باعث شروع جنگ داخلی اسپانیا شد، توسط شورشیان کشته شد. در سال ۱۹۳۳، شرکت لولا ممبریوس در بوئنوس آیرس نمایش "عروسی خون" را با موفقیت بزرگی به روی صحنه برد. به همین دلیل، لورکا دعوتی از طرف ممبریوس و همسرش برای سفر به این شهر آرژانتینی دریافت کرد. لورکا به دلیل این موفقیت، استقلال اقتصادی خود را بدست آورد. در طول شش ماهی که در بوئنوس آیرس ماند، فرصتی به دست آورد تا نمایش "عروسی‌ خون" را کارگردانی کند که بیش از صد و پنجاه بار اجرا شد. وقتی که گارسیا لورکا در سال ۱۹۳۴ به اسپانیا بازگشت، نمایشنامه‌هایی مانند "یرما"، "دونا روزیتا لا سولترا"، "خانه برناردا آلبا" و "آهنگ برای ایگناسیو سانچز مخیاس" را به اتمام رساند؛ یک سفر به بارسلونا برای کارگردانی برخی از آثارش داشت، شعرهایش را روخوانی کرد و سخنرانی‌ها داد؛ با توجه به علاقه‌ لورکا به عناصر سنتی، وی بسیار از نمادها در شعر خود استفاده می‌کند. آن‌ها اغلب به مرگ اشاره دارند اگرچه، بسته به زمینه، می تواند متفاوت باشد. نمادهای اصلی در آثار لورکا عبارتند از:

ماه: پرتکرارترین نماد در آثار لورکا است. معمولاً به معنای مرگ است، اما همچنین می‌تواند نماد عشق، باروری، بی‌باری یا زیبایی باشد.

آب: هنگامی که جریان دارد، نماد زندگی است. هنگامی که ساکن است، مرگ را نمایان می‌کند.

خون: نمایانگر زندگی است و در صورت ریخته شدن، مرگ است. همچنین نماد باروری و جنسیت است.

اسب (و سوارش): در تمام آثارش بسیار حضور دارد و همیشه ارزش‌های مرگ را حمل می‌کند، اگرچه همچنین نمایانگر زندگی و ارتباط مردانه‌است.

گیاهان: ارزش اصلی آن‌ها، اگرچه منحصر به فرد نیست، نمادهای مرگ است.

فلزات: همچنین ارزش اصلی آن‌ها مرگ است که همیشه تراژدی را به همراه دارند.

در تاریخ 23 آوریل 2015 یک گزارش پلیس به تاریخ 9 ژوئیه 1965 منتشر شد که بر اساس یک تحقیق انجام شده در همان سال، اعدام لورکا توسط مقامات فرانکو را تأیید می‌کرد. در این گزارش او را به عنوان "سوسیالیست"، دوست فرناندو د لوس ریوس  متهم می‌کرد و به او "همجنس‌گرایی" نسبت می‌داد. همچنین ادعا می‌شد که او پس از "اعتراف کردن" محکوم به مرگ شده بود، اگرچه دلیل این اعتراف مشخص نشده بود. این گزارش توسط سومین تیم تحقیقات پلیس گرانادا تهیه و توسط دیکتاتوری فرانکو سال ها مخفی شده بود. در سال ۲۰۰۹، دولت خوزه لوئیس رودریگز تصویب کرد که چاهی که به گفته شهود جسد شاعر در آن مدفون بود را جستجو کنند، اما چیزی یافت نشد. در سال ۲۰۱۴، کارهایی برای یافتن چاهی که لورکا در آن دفن شده بود و شناسایی جسدها آغاز شد، اما به دلیل ممانعت خانواده‌ی شاعر، احتمالاً باز کردن گورستان و اجرای عملیات تشریح بدن او غیر ممکن شد.

فیلم های فدریکو گارسیا لورکا