ماریا کنبیل
بازیگر
ماریا اُسیپُونا کنبیل ( متولد ۶ (۱۸) مه سال ۱۸۹۸، مسکو – ۱ ژوئن ۱۹۸۵، در همان مسکو) کارگردان زمان شوروی و مدرس، هنرپیشه، دکتر تاریخ هنر، هنرپیشهی مردمی دوران جمهوری فدراتیو سوسیالیستی روسیه شوروی بود. ماریا کنِبیل در مسکو و در خانوادهی اُسیپ کِنبیل — ناشر کتاب — متولد شد. از سال ۱۹۱۸ در استودیوی چخوف تحصیل میکرد و در سال ۱۹۲۱ وارد مدرسهای تحت عنوان دومین استودیوی تئاتر هنری مسکو (با تدریس ن. و. دِمیدوف) شد، جایی که نقشهای بسیاری را ایفا کرد. پس از فارغالتحصیلی، در سال ۱۹۲۴ در گروه تئاتر هنری پذیرفته شد و تا سال ۱۹۵۰ در آنجا خدمت کرد. ماریا کنِبیل فعالیت کارگردانی خود را در سال ۱۹۳۵ در استودیوی تحت عنوان م. ن. یِرمولاف (که بعدا به «تئاتر مسکو تحت عنوان یِرمولاف» تغییر نام یافت) آغاز کرد و نمایشنامهی «هنر توطئه» اثر اوژن اسکریب را با همکاری م. ا. تِریشکوویچ به اجرا درآورد. در نیمهی دوم دههی ۱۹۳۰ او تعدادی نمایش مستقل را کارگردانی کرد. در دههی سالهای ۱۹۴۰ به عنوان کارگردان در نمایشهای «تئاتر هنری مسکو» مانند «برج ساعت کرملین» از پاگودین (۱۹۴۲) و «مردمان روس» از سیموناف (۱۹۴۳) همکاری میکرد. کنبیل به همراه س. د. پاپُف، نمایش «گذر از رنجها» اثر آلکسیی نیکالایویچ تالستوی را با خمِلیُف در نقش ایوان مخوف، به اجرا درآورد. او در سال ۱۹۵۷، به طور مستقل نمایشنامه «ستاره بینام» را بر اساس نمایشنامه م. سباستین اجرا کرد. او پس از مرگ خمِلیُف، به دلیل اختلافات پیش آمده، مجبور شد تئاتر تحت عنوان یِرمولاف را ترک کند. او از سال ۱۹۵۰ کارگردان، و از سال ۱۹۵۵ تا ۱۹۶۰ کارگردان ارشد تئاتر مرکزی کودکان بود. ماریا کنِبیل به ویژه به نمایشنامهنویسی چخوف نزدیک بود. او نمایشنامههای «ایوانُف» (سال ۱۹۵۵، تئاتر مسکو تحت عنوان پوشکین) و «باغ آلبالو» (سال ۱۹۶۵، تئاتر مرکزی ارتش شوروی؛ تئاتر ابی، دولین) اجرا کرد. از سال ۱۹۳۲ ماریا کنِبیل شروع به تدریس کرد؛ از سال ۱۹۴۰ در مدرسهی تئاتر شِپکین، و از سال ۱۹۴۸ در دانشکدهی کارگردانی گیتیس (از سال ۱۹۶۰ استاد) مشغول به کار شد. به لطف کوششهای او انتشار آثار میخائیل چخوف در اتحاد جماهیر شوروی سر گرفته شد.