
مستند وسولد میرهولد



مستند وسولد میرهولد
این مستند داستان سرنوشت «نوآوری در صحنه»ی ابداعی و شخصی بازیگر، استاد بازیگری، کارگردان تئاتر مِیِرهولد را روایت میکند. نریشن این مستند را بازیگر تئاتر و سینما – هنرمند ملی جمهوری فدراتیو سوسیالیستی روسیه شوروی – م. کازاکُف انجام داده است. وسولاد امیلویچ مِیِرهولد بازیگر، کارگردان و استاد تئاتر بود. او نظریهپرداز و دستاندرکار حوزهی تئاتر گروتسک و نویسندهی برنامههای «اکتبر تئاتر» و خالق سیستم بازیگری، که «بیومکانیک» نام گرفت، بود. زندگی و آثار مایرهولد برای فرهنگ روسیه بسیار مهم بودند، و یادی از او هنوز هم به دلیل فعالیتها و تلاشهایی که برای حفظ و تجلیل از میراثش صورت میگیرد، زنده است. بازیگرانی که در تولیدات مایرهولد شرکت میکردند، بر اساس اصول بیومکانیک عمل میکردند؛ یعنی سیستم آموزش بازیگری که بعدها در یک مدرسه ویژه توسط مایرهولد تدریس شد. تکنیک بازیگری مایرهولد اصول بنیادی متضادی با مفهوم بازیگر متد آمریکایی داشت. در حالی که بازیگر متد کاراکتر را با خاطرات شخصی خود ترکیب میکرد تا حرکت درونی شخصیت را ایجاد کند، مایرهولد فرآیندهای روانی و فیزیولوژیکی را به هم پیوند داد. او بازیگران را به یادگیری حرکات و انعکاسها به عنوان راهی برای بیان احساسات به صورت فیزیکی تشویق میکرد. با توجه به رهبری کنستانتین استانیسلاوسکی، او گفت که وضعیت عاطفی یک بازیگر به طور ناجزایی به وضعیت فیزیکی او (و برعکس) مرتبط بود، و که میتوان با تمرین و گرفتن وضعیتها، انعکاسها و حرکات، احساسات را در اجرا فراخواند. او تعدادی از بیانهای بدنی را توسعه داد که بازیگرانش برای نقشها و احساسات خاصی استفاده میکردند. (استانیسلاوسکی همچنین با بازیگر متد در تضاد بود، زیرا مانند مایرهولد، رویکرد او روان-فیزیکی بود.)